На дводневној онлајн конференцији (9. и 10. септембар) „Пекиншки форум извођачких уметности 2020” који организује Национални центар за извођачке уметности, учестовала је и директорка Југословенског драмског позоришта Тамара Вучковић Манојловић. Секретаријат за културу је проследио позив ЈДП-у који је у Кабинет градоначелника Београда стигао из Министарства спољних послова градске владе Пекинга.
Тема форума била је Изазови и потенцијали током пандемије са фокусом на: Настајање и примена нових модела у уметничкој продукцији, Потенцијали и изазови онлајн емитовања, Нови модели у функционисању театара током пандемије и Могућност изградње заједнице театара широм света са заједничком будућношћу. На форуму је учествовало више од 100 институција из преко 20 земаља и региона са 6 контитената. Међу њима су били и директори Краљевске опере Ковент Гарден Алекс Бирд и Барбикан центра Сер Николас Кењон из Лондона, Метрополитен опере Питер Гелб, Карнеги хола Клајв Гилинсон, Центра за извођачке уметности Джон Ф. Кенеди Дебра Ф. Рутер, Театра Колон из Буенос Ајреса Марија Викторија Алкараз, Берлинске државне опере Георг Фирталер… као и директорка ЈДП-а Тамара Вучковић Манојловић.
Форум су отворили градоначелник Пекинга Чен Ђињин, заменик министра културе Кине Џан Шу и потпредседник Националног центра за извођачке уметности Жу Ђин.
Пекиншки форум извођачких уметности први пут је одржан прошле године и на њему је учестовало више од 20 институција. Жеља оснивача, Националног центра за извођачке уметности, јесте да повежу уметнике из целог света. Овогодишња ситуација са пандемијом, због које је конференција одржана онлајн, још више их је учврстила у идеји да је ово момент у коме уметници из целог света треба да сарађују и што чешће размењују искуства па је једна од идеја о којој се говорило била и „Могућност изградње заједнице театара широм света са заједничком будућношћу“. Зато су ове године отишли корак даље и изабрали Савет Пекиншког форума извођачких уметности што је свечано објављено на крају конференције. Савет чине председник Ван Њинг (Национални центар за извођачке уметности), потпредседници Марија Викторија Алкараз (Театар Колон), Георг Фирталер (Берлинска државна опера) и Алекс Бирд (Краљевске опере Ковент Гарден), чланови Рори Џефс (Аустралијска опера), Умберто Фани (Краљевска опера Мускат) и Игнасио Гарсија-Беленхер Лаита (Театро Реал).
На конференцији је учествовало и Пекиншко народно уметничко позориште које је требало да гостује у ЈДП-у у мају ове године али је због пандемије то гостовање одложено. У овом кинеском позоришту ЈДП је гостовало 2015. године са представом „Уображени болесник” а потврђено је учешће на истом фестивалу наредне године.
Због пандемије одложене су бројне велике и значајне манифестације и програми што представља један од најтежих изазова а приликом презентација фокус је стављен и на важност процене тренутне позиције институција на тржишту, транспарентне комуникације са оснивачима, финансијерима, публиком, сарадницима… и ангажовање кључних људи из менаџмента у решавање тренутних проблема.
Током периода у коме је велики број културних институција у целом свету био затворен, а у холовима, салама и на сценама је владала тишина, многи су одлучили да се окрену онлајн комуникацији са члановима, сарадницима, публиком. Већина се слаже да је тај, једни начин комуникације, свима био значајна подршка, било кроз емитовање постојећих садржаја из архива, било кроз стварање сасвим нових садржаја. На конференцији је било говора и о будућим моделима онлајн емитовања и усклађивања са живим наступом пред публиком у сали са физичком дистанцом али и након повратка у сале са пуним капацитетом. Истиче се повећан број пратилаца свих платформи и друштвених мрежа, као и то да је у реч о углавном млађој публици. Поред овога, неки од говорника су поменули и већи број донатора. Комерцијалне институције су добиле нови број донатора који су их поржали куповином претплатних карата. Институције које су на буџету, садржаје су пласирале пре свега због локалне заједнице али је њихове програме пратила публика из целог света.
У моменту када се институције полако отварају, сви воде рачуна о поштовању мера заштите које у скоро свим земљама подразумевају мерење температуре, ношење заштитних маски, физичку дистанцу… Говорило се о поверењу публике и самих извођача у примену ових мера заштите, као и то да је неопходно да се сви они осећају безбедно током боравка у институцијама културе. Закључак је да ниједна институција не жели да буде одговорна за нови талас пандемије.
На самом крају, председник Националног центра за извођачке уметности, Ван Њинг, рекао је да је ово био историјски састанак и да су испуњене све планиране ставке те су даљи фокуси наставак рада на изградњи и учвршћивању мултилатералне размене међу члановима и институцијама, управо кроз новонастали Савет.
Видео конференције (на кинеском) можете погледати ОВДЕ