Na dvodnevnoj onlajn konferenciji (9. i 10. septembar) „Pekinški forum izvođačkih umetnosti 2020” koji organizuje Nacionalni centar za izvođačke umetnosti, učestovala je i direktorka Jugoslovenskog dramskog pozorišta Tamara Vučković Manojlović. Sekretarijat za kulturu je prosledio poziv JDP-u koji je u Kabinet gradonačelnika Beograda stigao iz Ministarstva spoljnih poslova gradske vlade Pekinga.
Tema foruma bila je Izazovi i potencijali tokom pandemije sa fokusom na: Nastajanje i primena novih modela u umetničkoj produkciji, Potencijali i izazovi onlajn emitovanja, Novi modeli u funkcionisanju teatara tokom pandemije i Mogućnost izgradnje zajednice teatara širom sveta sa zajedničkom budućnošću. Na forumu je učestvovalo više od 100 institucija iz preko 20 zemalja i regiona sa 6 kontitenata. Među njima su bili i direktori Kraljevske opere Kovent Garden Aleks Bird i Barbikan centra Ser Nikolas Kenjon iz Londona, Metropoliten opere Piter Gelb, Karnegi hola Klajv Gilinson, Centra za izvođačke umetnosti Džon F. Kenedi Debra F. Ruter, Teatra Kolon iz Buenos Ajresa Marija Viktorija Alkaraz, Berlinske državne opere Georg Firtaler… kao i direktorka JDP-a Tamara Vučković Manojlović.
Forum su otvorili gradonačelnik Pekinga Čen Đinjin, zamenik ministra kulture Kine Džan Šu i potpredsednik Nacionalnog centra za izvođačke umetnosti Žu Đin.
Pekinški forum izvođačkih umetnosti prvi put je održan prošle godine i na njemu je učestovalo više od 20 institucija. Želja osnivača, Nacionalnog centra za izvođačke umetnosti, jeste da povežu umetnike iz celog sveta. Ovogodišnja situacija sa pandemijom, zbog koje je konferencija održana onlajn, još više ih je učvrstila u ideji da je ovo moment u kome umetnici iz celog sveta treba da sarađuju i što češće razmenjuju iskustva pa je jedna od ideja o kojoj se govorilo bila i „Mogućnost izgradnje zajednice teatara širom sveta sa zajedničkom budućnošću“. Zato su ove godine otišli korak dalje i izabrali Savet Pekinškog foruma izvođačkih umetnosti što je svečano objavljeno na kraju konferencije. Savet čine predsednik Van Njing (Nacionalni centar za izvođačke umetnosti), potpredsednici Marija Viktorija Alkaraz (Teatar Kolon), Georg Firtaler (Berlinska državna opera) i Aleks Bird (Kraljevske opere Kovent Garden), članovi Rori Džefs (Australijska opera), Umberto Fani (Kraljevska opera Muskat) i Ignasio Garsija-Belenher Laita (Teatro Real).
Na konferenciji je učestvovalo i Pekinško narodno umetničko pozorište koje je trebalo da gostuje u JDP-u u maju ove godine ali je zbog pandemije to gostovanje odloženo. U ovom kineskom pozorištu JDP je gostovalo 2015. godine sa predstavom „Uobraženi bolesnik” a potvrđeno je učešće na istom festivalu naredne godine.
Zbog pandemije odložene su brojne velike i značajne manifestacije i programi što predstavlja jedan od najtežih izazova a prilikom prezentacija fokus je stavljen i na važnost procene trenutne pozicije institucija na tržištu, transparentne komunikacije sa osnivačima, finansijerima, publikom, saradnicima… i angažovanje ključnih ljudi iz menadžmenta u rešavanje trenutnih problema.
Tokom perioda u kome je veliki broj kulturnih institucija u celom svetu bio zatvoren, a u holovima, salama i na scenama je vladala tišina, mnogi su odlučili da se okrenu onlajn komunikaciji sa članovima, saradnicima, publikom. Većina se slaže da je taj, jedni način komunikacije, svima bio značajna podrška, bilo kroz emitovanje postojećih sadržaja iz arhiva, bilo kroz stvaranje sasvim novih sadržaja. Na konferenciji je bilo govora i o budućim modelima onlajn emitovanja i usklađivanja sa živim nastupom pred publikom u sali sa fizičkom distancom ali i nakon povratka u sale sa punim kapacitetom. Ističe se povećan broj pratilaca svih platformi i društvenih mreža, kao i to da je u reč o uglavnom mlađoj publici. Pored ovoga, neki od govornika su pomenuli i veći broj donatora. Komercijalne institucije su dobile novi broj donatora koji su ih poržali kupovinom pretplatnih karata. Institucije koje su na budžetu, sadržaje su plasirale pre svega zbog lokalne zajednice ali je njihove programe pratila publika iz celog sveta.
U momentu kada se institucije polako otvaraju, svi vode računa o poštovanju mera zaštite koje u skoro svim zemljama podrazumevaju merenje temperature, nošenje zaštitnih maski, fizičku distancu… Govorilo se o poverenju publike i samih izvođača u primenu ovih mera zaštite, kao i to da je neophodno da se svi oni osećaju bezbedno tokom boravka u institucijama kulture. Zaključak je da nijedna institucija ne želi da bude odgovorna za novi talas pandemije.
Na samom kraju, predsednik Nacionalnog centra za izvođačke umetnosti, Van Njing, rekao je da je ovo bio istorijski sastanak i da su ispunjene sve planirane stavke te su dalji fokusi nastavak rada na izgradnji i učvršćivanju multilateralne razmene među članovima i institucijama, upravo kroz novonastali Savet.
Video konferencije (na kineskom) možete pogledati OVDE