01. septembar 2024.

NAGRADE ZA EDIPA NA PURGATORIJAMA

PROČITAJTE VIŠE
Podeli:

Na Festivalu mediteranskog teatra „Purgatorije” u Tivtu, žiri u sastavu Ljiljana Blagojević (glumica iz Srbije – predsednica žirija), Željka Turčinović (dramaturškinja iz Hrvatske – članica), i Zoran Rakočević (reditelj iz Crne Gore – član), Nagradu za najbolju predstavu jednoglasno je dodelio predstavi Edip po Sofoklu u režiji Vita Taufera sa obrazloženjem: Ova predstava odličan je i znakoviti primer reinterpretacije amblematske antičke drame koja je dobila neke nove konotacije, a da nije izgubila svoj primarni smisao koji se ogleda u tragičnoj sudbini glavnog lika koji ne znajući stupa u incestuozni odnos s majkom. Osim osobne tragedije i svekolikog posrnuća, izvedba drame teži za istinom ma koliko ona kobna bila, ali istovremeno daje sliku društva u odnosu na demokratiju i odnosu prema vlasti. Metafora krčme/kafane postaje metafora društva u kojoj se potraga za istinom pretvara u tragediju pojedinca i društva.

Nagradu za najbolju mušku ulogu žiri je, takođe jednoglasno, dodelio Milanu Mariću za ulogu Edipa u istoimenoj predstavi. U obrazloženju se navodi: Edip u izvođenju Milana Marica je dokaz fantastične energije, izuzetne harizme i već postignute umetničke zrelosti u relativno mladim glumačkim godinama. Njegov Edip je dubokog emotivnog naboja, napet, upečatljiv. Igra ga promišljeno, eruptivno, antički a savremeno. Fantastično vlada mišlju i rečju što i jeste jedan od glumačkih zadataka antičke drame. Edip smešten u kafanu uz zvuke turbo folka vrlo smelo i danas vrlo tačno. Marićev Edip nam pokazuje da se ljudi i vremena ne menjaju. Mehanizam koji ljude iz vlasti tera da zarad vlasti i moći sopstveni narod, svet sruše u mrak. I gle čuda sve isto od antike do danas. Maricev Edip je lep, moderan, brz, arogantan, vlastoljubiv, ohol, spreman da zarad moći ukloni svaku prepreku na koju naiđe ne birajući sredstva. Plemenite artikulacije, jasne misli, preciznog postupka, tačne radnje. Istinit. Prepoznatljiv. Savremen. Bez jeftinog politikanstva zamke koju bi retko koji glumac izbegao. Nagrada u pravim rukama.