SNG Maribor Piter Šafer

Amadeus

Režija Aleksandar Popovski

Velika scena „Ljuba Tadić” Utorak, 26. novembar 20:00
  • (P) 1200 RSD
  • (B) 500 RSD
Pogledajte ostale datume
Trajanje predstave 2h 10min sa pauzom

Muzička pseudobiografska komična drama o jednom od najslavnijih kompozitora svih vremena

Piter Šafer (1926–2016), engleski dramski pisac, scenarista i romanopisac ovenčan brojnim prestižnim nagradama, u svojoj najpoznatijoj drami Amadeus predstavlja se kao majstor karakterizacije likova, odličnih dijaloga i sjajnih dramskih situacija, u kojima sažima istorijske okolnosti i detaljno ocrtava psihološke profile protagonista. Drama je napisana u stilu retrospektivne dramaturgije i kao takva omogućava sveobuhvatnu epsku režiju, otvarajući mnogo prilika za vrhunska glumačka ostvarenja. Amadeus je prvi put bio izveden 1979. godine, a svetsku slavu dostigao je zaslugom istoimenog Formanovog filma iz 1984. godine. Amadeus se zasniva na izmišljenoj priči (mitu) o životu i međusobnom rivalstvu kompozitora Volfganga Amadeusa Mocarta (1756–1791) i Antonija Salijerija (1750–1825). Šafer crpi inspiraciju iz kratkog komada Aleksandra Puškina Mocart i Salijeri iz 1830. godine, koju je 1897. upotrebio kompozitor Nikolaj Rimski Korsakov kao libreto za istoimenu operu. Dokumentarne istorijske činjenice naravno ukazuju na drugačiju prirodu odnosa među kompozitorima, ali priče o »sumnjivim« okolnostima Mocartove smrti (navodno je bio otrovan), a pre svega o Mocartovom božanstvenom muzičkom talentu postale su mit u vreme romantizma, kad se veličao pojam genija (danas bismo to nazvali teorijom zavere) i kao takve idealan materijal za Šaferovu dramsku obradu.

U dramu nas uvodi pripovedač, umoran starac Salijeri, i zatim nas sve vreme vodi kroz nju kroz svoje uspomene na Mocarta. Salijeri je u svom obraćanju publici bolno iskren, a na taj način autor otkriva njegovu ličnu muku, u stvari tragičnost. Odnos prema Mocartu nije jednostran (Mocart nije prikazan samo kao njegova žrtva). Paralelno teče samostalna priča o mučnoj svakodnevici Mocartovog života i njegove žene Konstance. Prizori se filmski prelivaju, dramaturški se povezuju i nadograđuju prikazivanjem opštih istorijskih okolnosti tog vremena. U dramu su direktno uključena neka od velikih Mocartovih dela: Otmica iz Saraja, Figarova ženidba, Don Đovani, Čarobna frula i Rekvijem. Salijeri se konačno obračunava sa svojim životom i sa Bogom, kojem neizmerno zamera što je Mocarta, koga on smatra manje vrednom ličnošću, obdario onakvom muzičkom genijalnošću, a njega kao čoveka punog vrlina ne, štaviše, dao mu je sposobnost da razume genijalnost Mocartove muzike, a ne može da je stvara. U svojim mladim godinama obožavao je Mocartovu muziku, i zato je želeo lično da ga upozna. Ali kada se to dogodilo, bio je potpuno zgrožen Mocartovom ličnošću. Salijeri se sprijateljio sa Mocartom i njegovom ženom, kako bi mogao da utiče na tok Mocartove karijere, i da na bečkom dvoru koji mu se nije sviđao, Mocarta uzme u zaštitu car Josif II, i time mu omogući umetnički procvat. Usledile su različite intrige, do konačne, kad Salijeri noću, poput mračne senke, posećuje umirućeg Mocarta, koji komponuje Rekvijem.

Dramu je režirao umetnički direktor mariborske Drame Aleksandar Popovski, čije se režije odlikuju filmskom slikovitošću prikazivanja dramskih situacija i produbljenom karakterizacijom dramskih likova.

Igraju:

Multimedija

Fotograf: Peter Giodani
Fotograf: Peter Giodani
Fotograf: Peter Giodani
Fotograf: Peter Giodani
Fotograf: Peter Giodani
Fotograf: Peter Giodani
Fotograf: Peter Giodani
Fotograf: Peter Giodani
Fotograf: Peter Giodani
Fotograf: Peter Giodani

Na repertoaru

Utorak
26 novembar
26
Utorak novembar

SNG Maribor

20:00 | Velika scena „Ljuba Tadić”
Piter Šafer

Amadeus

Režija Aleksandar Popovski

Igraju:
  • Aleš Valič,
  • Žan Koprivnik,
  • Julija Klavžar,
  • Davor Herga,
  • Matija Stipanič,
  • Matevž Biber,
  • Katarina Barbara Krnjak,
  • Sofia Ticchi,
  • Tina Rojko,
  • Eva Mlakar Poštrak,
  • Boris Cavazza
  • (P) 1200 RSD
  • (B) 500 RSD